گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

نق زدن , کج خلقی وگریه کردن فرزندان

جمعیت طلوع رهایی | جمعه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۴۶ ب.ظ

بنام خالق یگانه ومهربان

دراین قسمت در مورد رفتار با فرزندانتان در موقع نق زدن وکج خلقی وگریه کردن اشنا خواهید شد....

یکی از شایعترین شیوه ها برایسیدن به خواسته ها در کودکان گریه کردن، جیغ زدن و نق زدن است و از آنجایی که کودکان غالباً خیلی راحت میتوانند نقاط ضعف ما را بیابند بنابراین خیلی زود درک میکنند که با این شیوه میتوانند به خواسته خود برسند.

گاهی اوقات، گریه های کودکان دلایلی دارند. مثلاً: بیماری، خستگی، گرسنگی، و یا برای جلب توجه والدینی که به اندازه کافی محبت  و توجه نسبت به کودک نشان نمی دهند.

در نوزادان و کودکان زیر ۴ ماه این حالات نمیتواند به دلیل لوس بودن و جلب توجه کردن باشد و غالباً برای نیازهایی مثل خواب،  گرسنگی، تشنگی و دل درد است اما اگر مطمئن هستید فرزندتان بی جهت نق میزند، باید جلوی این رفتار او را گرفت.

هیچگاه درمقابل نق زدن های او تسلیم نشوید، دلسوزی نکنید و در مقابل خواسته های غیرمنطقی او مقاومت کنید. بهتر است در ابتدا مدت گریه کردن و کج خلقی های او را یاداشت کنید تا به مرور زمان برایتان مشخص گردد که این زمان با مقاومت و نه گفتن شما کم شده است یا خیر. گاهی، ممکن است مدت گریه کردن طولانی شود چون کودک فکر میکند میتواند شمارا تسلیم خود نماید ولی بعد که نتیجه ای نگرفت ساکت میشود، پس اگر بعداز انجام این روش متوجه شدید لجبازی و گریه اش طولانی تر شده ناامید نشوید.

هنگامی که کودک ارام است، به او توجه کنید و او را در آغوش بگیرید. فراموش نکنید کودکان نیازمند محبت هستند و همیشه باید آنها را مورد توجه و محبت قرار دهید به خصوص زمانی که آرام هستند. اما هنگامی که رفتارهای ناپسند، مثل کج خلقی و گریه دارند، اگر مطمئن هستید که مشکلی وجود ندارد، بی توجهی کنید و برای اینکه تسلیم نشوید اتاق را ترک نمایید و یا خود را مشغول انجام کاری نشان دهید و اگر ساکت شد و به طرف شما آمد به او توجه نشان دهید و دیگر اشاره ای به موضوع نکنید و خیلی عادی رفتار نمایید.

اگر میدانید کودک خسته است، مانع ادامه کاری شوید که در حال انجام آن است و او را وادار به استراحت نمایید.

کودک را تحریک نکنید. اگر میدانید، حرکت و رفتاری یا موقعیتی موجب ایجاد کج خلقی و نق زدن کودک میشود جلوی آن را بگیرید.

اگر در جمع و یا مکان نامناسبی هستید و کودک شروع به جیغ زدن و کج خلقی نموده او را به مکان دیگری ببرید و خودتان از او دور شوید اما او را زیر نظر داشته باشید و میتوانید مطابق سن او به این تنبیه ادامه دهید.
مثلاً: به یک کودک ۳ساله بگویید ۳ دقیقه باید در این مکان بماند و یا تا وقتی ساکت نشده نمیتواند آنجا را ترک کند.

به کودک، روشهای درست و منطقی و مناسب انجام خواسته ها را نشان دهید و هرگونه پیشرفت و ممانعت در نق زدن و کج خلقی را تشویق نمایید و به او بگویید با انجام چه کارهایی میتواند توجه شمارا جلب کند.

بپذیرید که کودک شما ناراحت است، ولی بعد از این که او آرام شد، مثلاً به او بگویید: متاسفم که تو اینقدر عصبانی بودی ولی کج خلقی کردن کار اشتباهی است. اگر سن کودک شما بالای ۴ سال است میتوانید از او بپرسید بهتر بود چه راهی را برای کنترل این موقعیت انتخاب میکردی؟

  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات  (۴)

  • فریباسلطانی
  • سلام وخداقوت  مطالب بسیار عالی 
    مسئول وبلاگ ممنون وسپاس 
    سلام شب بخیر خدمت خانم سلطانی عزیزم..از اینکه پیگیر و به دنبال حل مشکلات خانواده ها هستید از شما ممنونم و بسیار سپاس گذارم.
    سلام وخداقوت 
    خانم سلطانی عزیز ممنون بابت مطالب آموزشی 
    با سلام 

    ممنون عزیزم مطلب آموزنده و کاربردی است ان شاالله بتوانیم بکار گیریم 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">