گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

مبانی اولیه ارتباط مؤثر خانواده بر فرد مصرف کننده

جمعیت طلوع رهایی | يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲ ق.ظ


مبانی اولیه ارتباط موثرخانواده برفردمصرف کننده :...

۱_بپذیریدکه عزیزشمااز بیماری اعتیادرنج می بردوقدرت انتخاب وکنترل مصرف موادراازدست داده است .

۲_هرچندکه دیدن عذاب کشیدن عزیزانتان برای شمابسیارناراحت کننده است امابایدبگذاریدتااوعواقب اعتیادخودراتجربه کندچون دراین حالت احتمال تمایل به پاک شدن اوبیشتراست .

۳_بایدبدانیدکه عزیزشماممکن است ازمصرف مواددست برنداردوبرای ادامه اعتیادخودبه هرشیوه ای متوسل شود.

۴_حق داریدکه ازبابت مصرف کننده شدن عزیزتان نگران باشید امابایدبدانیدکه اوبرای بهبودی ازاین بیماری بایدرنج وعذاب زیادی راتحمل کند.

۵_دربرخوردباآنهارفتاری صبورانه درپیش بگیرید .بایدبدانیدشماازآنهامی خواهیدازعادتی دست بردارندکه یک عمرباآنهابوده است .دست برداشتن از اعتیادبه زمان نیاز داردویک شبه امکان پذیرنمی باشد.

۶_وانمودنکنیدکه رفتارهای ویرانگرآنهارادرک کرده ونادیده می گیرید اماازانتقادکردن از آنهابه خاطررفتارشان نیزخودداری کنیدوسعی کنیدتاصحبت های شمابه بحث وجدل تبدیل نشود.

۷_ازسرزنش کردن ویاحمله کردن به آنهاخودداری کنید اماضدونقیض بودن حرفهاوکارهایشان رابه آنهایاآوری کنید.

۸_ازدستوردادن تهدیدکردن التماس کردن تشویق کردن یامجبورکردن آنهابه انجام کاری خودداری کنید .این گونه رفتارهاباعث می شودتااعتیادفردمصرف کننده شدت بیشتری پیداکند.

۹_به جای اینکه به آنهاامرونهی کنید ازآنهابخواهیدتاباشماآنچه درذهنشان می گذردصحبت کرده واحساسات خودرابرای شمابیان کنند.


• روش های موثر در کمک به فرد مصرف کننده

حقیقتا باید بپذیرید که عزیزتان از یک بیماری جدی در عذاب است. در اینجا برخی از روش های موثری که می توانید با آنها عزیزتان را به بهبودی تشویق کنید، آورده شده است:

پیشنهاد می شود تا آنجا که می توانید اطلاعاتی در مورد بیماری اعتیاد به دست آورید، این امر باعث بالا رفتن میزان آگهی شما از ماهیت بیماری عزیزتان شده و به شما کمک خواهد کرد تا نحوه رفتار با بیماری اعتیاد را دانسته و بتوانید با آثار و عواقب این بیماری کنار بیایید.

به خاطر داشته باشید که عزیزتان به نوعی بیماری مبتلا شده است  که نه تنها جسم ، بلکه روح و روان او را  نیز تحت تاثیر قرار می دهد. نحوه برخورد و رفتار با فرد مبتلا به اعتیاد دقیقا مانند برخورد با مبتلایان به سایر امراض سخت و صعب العلاج است.

در مورد فرد مبتلا به اعتیاد قضاوت نکنید، حتی اگر رفتارهای او آثار منفی زیادی بر شما و یا اعضای خانواده تان گذاشته باشد. بیشتر اوقات حتی خود معتادان نیز  نمی دانند که چرا با وجود این همه خرابی و آشفتگی باز هم به مصرفشان ادامه می دهند. 

از آنها حمایت ناسالم نکنید. ممکن است فکر کنید که سرپوش گذاشتن و حل کردن مداوم مشکلات فرد مصرف کننده نشانه دوست داشتن آنها است، اما در نهایت آنچه شما انجام می دهید آسان تر کردن شرایط برای در انکار ماندن آنها و ادامه دادن  اعتیادشان است. به عهده نگرفتن مسئولیت های زندگی یک فرد مصرف کننده، بهترین روشی است که می تواند به او کمک کند. به عنوان مثال اگر آنها به دلیل خرید مواد مخدر مرتکب یک جرم شده و بازداشت شده اند، شما به هیچ عنوان نباید با پرداخت وثیقه و یا جریمه باعث آزاد شدن آنها از این مخمصه شوید.

موارد قابل قبول و غیر قابل قبول خود در خانه را برای فرد مصرف کننده مشخص کرده و حد و مرزها ی خود را به او گوشزد  نمایید. تعیین حد و مرزها ربطی به تنبیه و یا شرمنده کردن فرد مصرف کننده ندارد؛ بلکه در کل برای سلامت بیشتر و بهتر اعضای خانواده است. به عنوان مثال اگر شما عدم استفاده از مواد مخدر در خانه را به عنوان یک حد و مرز تعیین کرده اید، حتی برای یک بار نیز به آنها اجازه عبور از این خط قرمز ها را ندهید.

به هیچ عنوان پول دستی به آنها ندهید زیرا به احتمال زیاد از آن برای خرید و مصرف مواد مخدر استفاده می کنند. به جای اینکار و برای حمایت مالی از آنها می توانید چیزهایی که نیازمند آن هستند را شخصاً خریداری کرده و در اختیار آنها قرار دهید.

تا آنجا که می توانید محیطی ایجاد کنید که کمترین میزان وسوسه را در پی داشته باشد. در صورتی که در خانه و فضای زندگی افراد مصرف کننده مواد مخدر در دسترس باشد، باعث بروز استرس و وسوسه، و روی آوردن آنها به مصرف مواد مخدر خواهد شد.

چه از نظر عاطفی و چه از نظر مالی شما به بهترین شکل ممکن برای پاک شدن و درمان از آنها حمایت خواهید کرد. در عین حال آنها باید بدانند که شما تحت هیچ شرایطی کاری انجام نمی دهید که باعث ادامه یافتن اعتیاد آنان شود. به عنوان مثال بگذارید آنهاد بدانند که شما مخارج مربوط به درمان آنها را متقبل می شوید و یا در مسیر درمان از آنها حمایت می کنید. با این روش شما می توانید علاوه بر تشویق کردن فرد مصرف کننده خانواده برای آغاز کردن مسیر درمان، احساس گناه و عذاب وجدان خود را نیز کاهش دهید.

  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات  (۱۰)

عرض سلام وخداقوت خدمت مسئول وبلاگ خانواده
سرکار خانم سلطانی عزیز
مطلب ارائه شده رو مطالعه کردم
همانطورکه به مواردبسیارحائز اهمییتی اشاره کرده بودید
پذیرش  وآموزش گرفتن وعملکرد اصولی داشتن  خانواده دربهبود وطی مسیر درمان فرد مصرف کننده وآرامش خودخانوادهبسیارموثرهست
باسلام وخداقوت بابت مطالبی که نوشته بودید خیلی تشکرمیکنم واقعااگرمااموزش داشتیم فرزند یا همسرمان اینهمه سال در اعتیاد نمیماند
باعرض سلام وخداقوت به شماعزیزان،مطالب بسیارکامل هست اگربخواهیم دانشپذیرمان به رهایی برسدوپایداربماندواقعابایدرعایت مطالب فوق باشدوگرنه به مشکل خواهیم خورد.
درودبرخانواده ی بزرگ رستا 
واقعا اگر خانواده هااین مسائل رابدانند وباآگاهی بافرد مصرف کنند رفتارکنند چقدرمی توانند دردرمان عزیزشان نقش مهمی ایفاکنند خداقوت
سلام وخدا قوت خدمت خانواده بزرگ رستا 
خداروشکر میکنم  که با آموزش وآگاهی راه درست را انتخاب کنم 
وبتوانم خدمت کنم  
خداقوت خواهرجان
سلام .وخدا قوت .ضربه هایی که از اعتیاد خوردیم ..عدم اگاهی .ماندن در سیا هی ها .دور شدن از مسیر ..حال که خانوادهها اگاهی پیدا می کنند .بهتر می توانند به دانش پذیر خود کمک کنند .با اگاهی ودانش .قطعا برخوردها بهتر خواهد شد .ممنون از زحمات شما دوست خوبم .خانم سلطانی 
سرکار خانم سلطانی عزیزم ممنون بابت مطالب اموزشیتون عااالی بود ممنونم 
با سلام 
ممنون از زحمات بی دریغتان 
مطالب ٬ خوب 
سلام خداقوت میگم دستتون  دردنکنه خانوم سلطانی عزیزم مرسی ازاین مطالب خوبتون.
خداقوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">