گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

علل گرایش جوانان ونوجوانان به اعتیاد

جمعیت طلوع رهایی | دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۵۷ ق.ظ


علل گرایش جوانان ونوجوانان به اعتیاد....

در هر جامعه ای نیروی فعال و جوان بعنوان یکی از ذخایر و سرمایه های آن جامعه محسوب و مطرح میباشد و در عمل نیز چرخهء فعالیت های مختلف پیکره اجتماع بطور مستقیم وغیر مستقیم متکی به نیروهای فوق است که متاسفانه قشر وسیعی از جوانان و نوجوانان ما اکنون گرفتار اختاپوس اعتیاد شده اند که آنان را در کام خویش فرو می برد و توان حرکت و فکر را از آنان می گیرد و هستی را از آنها ساقط میکند .
حال سوال اینجاست که چرا جوانان و نوجوانان ما به اعتیاد گرایش پیدا کرده اند و میل به مصرف این ماده ء خانمانسوز را دارند ؟

●علتها :
جوانان و نوجوانان بعلت عدم اطلاع از عواقب وخیم و خطرناک اعتیاد برای تفریح و خوشگذ رانی و لذایذ آنی ، موادمخدر را مصرف و با تکرار آن معتاد میشوند .
گروهی از جوانان مواد مخدر را وسیله نجات خود از مشکلات دانسته و برای رها شدن از ناراحتی ها و فشار و سختی های زندگی مدرن در شهرها بدان پناه می برند. البته باید گفت که گروه دیگری از مردم ممکن است با چنین دشواریهایی روبرو شوند ولی هیچوقت بسراغ این مواد خطرناک و هستی برانداز نروند.
از نظر روانی ، معتادین دارای تعادل روانی نبوده و دارای شخصیت تلقین پذیر هستند و غالباً از انواع افسردگیها رنج می برند و احساسات پایداری ندارند و مضطرب و بیقرار هستند و عقده حقارت و خودکم بینی دارند و اعتماد به محیط وآینده ندارند و فشار ناشی از مشکلات اقتصادی می تواند منشاء بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی باشد ، هر زمان میزان بهره وری و استفاده افراد از امکانات اجتماعی تنظیم شود و آنها به تناسب استعداد از حداقل امکانات اجتماعی برخوردار باشند بسیاری از مفاسد اجتماعی خودبخود از بین خواهد رفت و بالعکس ، اگر فشارهای روانی ناشی از فقر ادامه یابد امکان دارد در یک حد متوقف نشده و به سیر قهقرایی خود ادامه دهد و فرد بیمار آلوده به مفاسد اجتماعی در جریان سقوط این بیماری در سرازیری روی یخ قرار گیرد و به نابودی کشیده شود.
گروهی استفاده از موادمخدر را برای معالجه و تسکین دردهای جسمانی و روحی خود مؤثر میدانند و بتدریج به اعتیاد مبتلاء می شوند .
آزادی بیش از حد به جوانان و نوجوانان و عدم مراقبت و راهنمایی آنان در ساعات فراغت و بیکاری و عدم علاقه به تفریحات سالم و ورزش از علل اعتیاد به موادمخدر میباشند.
وجود اختلافات خانوادگی و گاهاً متلاشی شدن کانون گرم خانواده در اثر طلاق ، کمبود محبت ، بیکاری ، عدم دسترسی به امکانات رفاهی و اجتماعی و فرهنگی و بیسوادی و کم سوادی و فقدان احساس مسئولیت و نداشتن چشم انداز درست به آینده نیز از علل مهم اعتیاد در قشر جوانان و نوجوانان میباشد.
معاشرت با دوستان و همسالانی که معتاد هستند و تحریک شدن از طرف آنان و کنجکاو شدن آنها برای مصرف مواد آنان را بسوی مواد مخدر جلب و جذب میکند.
آلوده بودن اجتماع به موادمخدر و دسترسی آسان به آن و داشتن دیدگاههای انحرافی به مسائل زندگی مثل رقابتهای بیهوده و عدم درک موقعیت و توانائیهای واقعی خود و به قول معروف یک شبه ره صد ساله پیمودن از عوامل دیگر گرایش بسوی اعتیاد میباشد.
سوء استفاده قاچاقچیان از جوانان و نوجوانان بلاتکلیف و رها شده در اجتماع بعنوان ابزار و اهرم خود برای فروش و توزیع موادمخدر که بهترین شیوه استفاده از این قشر ، به اعتیاد کشاندن آنها است.
وجان کلام اینکه :
اگر بسیاری از خانواده های ما و مربیان اجتماع به این سخن مولا علی (ع) که میفرماید: (همانا قلب و جان و روان جوان مانند زمین خالی ، آماده ای است که هر بذری در آن پاشیده شود می پذیرد و بارورش میکند.) ارج نهاده بودند و تعلیم وتربیت و آموزشهای صحیح و دادن آگاهی به موقع به جوانان ونوجوانان بذر راستی و درستی را در نهاد آنان کاشته بودند امروز با تصمیمی جدی و استوار به استقبال امور زندگی فردی و اجتماعی می شتافتند ولی متاسفانه این بذر به موقع در نهاد آنان پاشیده نشده و قلب آنان سخت گردیده و عقل و فکرت آنان به امور دیگری مشغول است و بار کجی در دست آنهاست که آنان را به سرمنزل مقصود واقعی نخواهد رساند.
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات  (۸)

سلام وخداقوت ودرود بر مسئول وبلاگ 
مطالب بسیار عالی 
زوجهای جوان بعداز ازدواج اگر دنبال آموزش باشن میتوانن فرزندان خوبی 
تربیت کنن 

باسلام وخداقوت علل ها رادرست بیان کردید اماافسوس که بچه هاازتجربیات دیگران استفاده نمیکنند ومیخواهند خودشان تجربه کنندواین باعث سقوط شان میشود
باعرض سلام وخداقوت بسیارمطالب مهم وارزنده هست سپاسگزارم اززحمات شما
سلام وخداقوت
باسلام 
ممنون از مطالب آموزنده 
خدا قوت به زحماتتان سرکار خانم سلطانی
با سلام 
ممنون از مطالب‌ مفید واموزنده تان
خانم سلطانی عزیزم خدا قوت ویژه عرض میکنم خدمتتون ممنون که زحمت میکشی و مطالب عالی تهیه میکنید تا استفاده کنیم.
خیلی عالی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">