گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

گروه خانواده جمعیت طلوع رهایی رستا

کاهش اسیب های اجتماعی

مادری مهربان وقاطع باشیم

جمعیت طلوع رهایی | شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰ ق.ظ



در بعضی خانواده ها می بینیم که مادر خانواده زیادی مهربان هست ....
و حتی گاهی با این مهربانی بیش از حد در مقابل پدر قرار گرفته و باعث شده که کودک با دو مدل رفتاری متناقض رو برو شود. که البته گاهی برعکس این مدل هم دیده می شود و ضرر های این نوع مدل رفتاری نیز بر کسی پوشیده نیست.

اما در بعضی دیگر از خانواده ها این مهربانی بیش از حد از هر دو طرف دیده می شود و نتیجه ای به جز لوس شدن کودک نخواهد داشت.به همین دلیل روانشناسان یکی ‌از دلایل‌ لوس‌ شدن‌ کودکان را‌ روش ‌های‌ غیر قابل ‌قبول ‌والدین ‌به ‌لحاظ ‌تربیتی ‌می دانند؛ والدین ‌محبت‌کنندهِ افراطی‌ که‌ معیارهای ‌تربیتی‌ و روش‌های ‌یادگیری‌ را در نظر نمی‌گیرند و صرفاً با محبت‌های‌ بی‌حد و حساب ‌مانع ‌اجتماعی ‌شدن ‌رفتارهای ‌کودکان ‌می‌شوند. چنین ‌کودکانی ‌معنای ‌صبر و تحمل‌ را در زندگی ‌نمی‌آموزند و انسان‌هایی ‌عجول ‌و شخصیت‌هایی ‌متزلزل‌ بار خواهند آمد.
در تعدادی از خانواده ها نیز به صورت بر عکس والدین از ترس اینکه فرزندانشان لوس نشوند محبت را به صورت قطره ای نشان می دهند.که این مدل تربیتی نیز باعث کمبود محبت و آثار سوء آن خواهد شد.

اما باید به این نکته توجه کرد که هر چیزی به خصوص، محبت و مهربانی در حد اعتدال بهترین روش تربیتی خواهد بود، تشویق و تنبیه را می توان جزء جدانشدنی روش های تربیتی و بایستی‌ ویژگی‌هایی ‌داشته‌باشند تا مؤثر واقع‌ شوند. این ‌دو روش‌ چنانچه ‌به‌ موقع ‌و با اصول ‌درست ‌اعمال‌ گردند، می ‌توانند از لوس‌شدن ‌کودکان‌ جلوگیری ‌کنند.

در واقع این‌ مسئله‌ بسیار اهمیت‌ دارد که‌ میزان‌ مقاومت، ایستادگی‌ و انعطاف‌ خود را در برابر فرزندانمان‌ مورد بررسی‌ قرار دهیم. بعضی‌ از مادران پس‌ از مقاومتی‌ کوتاه‌ در مقابل‌ تقاضاهای‌ فرزند، تسلیم‌ می‌ شوند و خواسته‌ های‌ کودک‌ را به‌ همان‌ شکلی‌ که‌ او می‌ خواهد برآورده‌ می‌ کنند. محبت‌ در حد متعادل، توجه‌ به‌ نیازها و برآوردن‌ آن‌ها در حد معقول‌ و داشتن‌ روش‌ های‌ مناسب‌ و علمی‌ برای‌ تشویق‌ و تنبیه‌ کودکان‌ از جمله‌ مواردی‌ است‌ که‌ بایستی‌ در خانواده‌ وجود داشته‌ باشد.

وقتی‌ صحبت‌ از قاطع ‌بودن‌ به‌ میان‌ می ‌آید، برخی‌ از مادران تصور می‌کنند که‌ جدی‌ و قاطع‌ بودن‌ به‌ این‌ معناست‌ که‌ مثلاً پرخاشگر باشیم‌ و یا این‌ که‌ چنانچه‌ فرزندمان‌ از ما پیروی‌ نکرد، با زور و خشونت‌ مواردی‌ را به‌ او تحمیل‌ کنیم. حال‌ آن‌ که‌ در مقوله‌ های‌ تربیتی، قاطع‌ و جدی‌ بودن‌ به‌ این‌ معناست‌ که‌ از اصولی‌ پیروی‌ کنیم‌ و قوانینی‌ برای‌ فرزندانمان‌ داشته‌ باشیم، به‌ علاوه، اصرار به‌ اجرای‌ آن‌ قوانین‌ در خانواده‌ وجود داشته‌ باشد. ثبات‌ خُلق‌ و ثبات‌ اندیشه‌ و رفتار در والدین‌ ضروری‌ است. چنانچه‌ اصول‌ تربیتی‌ خود را تغییر دهیم‌ و به‌ گفته‌ های‌ خود چندان‌ اعتقادی‌ نداشته‌ باشیم، فرزندان‌ به‌ اصول‌ و قوانین‌ خانواده‌ پایبند نخواهند شد. پس‌ جدی‌ و قاطع‌ بودن‌ به‌ معنای‌ آن‌ است‌ که‌ در اجرای‌ اصول‌ و قوانین‌ خانواده‌ باری‌ به‌ هر جهت‌ رفتار نکنیم.

رفتارهایی‌ که‌ از کودکان‌ سر می ‌زند و در واقع‌ سبک‌ زندگی‌ آنان‌ را نشان‌ می ‌دهد، آموختنی‌ و اکتسابی‌ است. بنابراین‌ آن‌ چه‌ در مورد شخصیت، عادات، تجربیات‌ و یادگیری‌ کودکان‌ مشاهده‌ می‌ کنیم، همه‌ نشأت ‌گرفته‌ و تأثیرپذیر از محیط‌ زندگیشان‌ است. روش‌هایی‌ که‌ والدین‌ در قبال‌ فرزندان‌ اعمال‌ می‌کنند، از جمله‌ روش‌های‌ تشویقی‌ و تنبیهی، قوانین‌ و مقررات‌ در خانواده، نحوه‌ اجرای‌ قوانین‌ خانواده، انعطاف‌ داشتن، سختگیر، قاطع‌ و یا تسلیم‌ شونده‌ بودن‌ در ساخت‌ فکری‌ کودکان‌ و رفتارهای‌ آنان‌ بسیار مؤثر است.

حال جایگاه مادر در انتخاب مدل تربیتی بسیار بیشتر حائز اهمیت می باشد. مادر به دلیل همنشینی بیشتر با کودکان و گذراندن بیشترین زمان در کنار آنها تاثیر بیشتری بر رفتار بچه ها خواهد داشت.

با توجه به مطالب بالا به خوبی می توان دریافت که چگونه باید در عین مادر مهربان بودن به موقع قاطعیت نشان داد طوری که فرزندان در عین داشتن ارتباط صمیمانه با مادر حرف شنوی داشته باشند.
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات  (۸)

  • فریبا سلطانی
  • باسلام وخداقوت  
    مطالبتون بسیار مفید ودلنشین بود ممنون وسپاس 
    خواهرجان ممنون 
    سلام خداقوت وکمال تشکر را دارم بابت مطالب آموزنده ای که گذاشتید
    سلام خداقوت خانم سلطانی عزیز
    ممنونم بابت این مطالب زیبا امیدوارم
    که همه استفاده کنند 
  • فاطمه قمری
  • درودبرخانواده ی بزرگ رستا
    خداقوت خدمت خانم سلطانی عزیز ممنون ازمطالب مفیدتون خیلی خوب بوداستفاده کردم 
    با عرض سلام وخدا قوت 
    مطالب خیلی خوب و عالی بود 
    ممنون خانم سلطانی عزیز

    سلام خداقوت میگم  مثل همیشه عالی، مطالب آموزنده است.
    باسلام وخداقوت مطالب زیبایی بود فقط من یه مورد راتذکر بدهم که دروغ گفتن والدین بدترین ضربه درتربیت فرزندان است ممنون
    با سلام 
    خدا قوت
    ممنون از مطالب زیبایتان 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">